Aktuāla lidojumu drošības informācija
Par vispārējās nozīmes aviācijas gaisa kuģu tehniskās apkopes programmām
2015. gada 3. jūlijā Eiropas Komisija pieņēma “Regulu (ES) 2015/1088 ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1321/2014 par vispārējās nozīmes aviācijas gaisa kuģu tehniskās apkopes procedūru atvieglojumiem”, kur, cita starpā, tika veikti grozījumi M.A.302 punktā “Gaisa kuģu tehniskās apkopes programma”. Šis punkts tika papildināts ar jauniem apakšpunktiem M.A.302(h) un M.A.302(i), kas paredz jaunus, atvieglotus, nosacījumus attiecībā uz ELA1 gaisa kuģiem, kas nav iesaistīti komerciālos pārvadājumos/ darbībā (commercial operations).
Kā rāda pieredze, tad ne vienmēr ir skaidrs, kādā veidā ir paredzēts šos nosacījumus piemērot, kā arī to ietekme uz iepriekš pastāvošo kārtību gaisa kuģu tehniskās apkopes programmu izstrādāšanā. Visvairāk neskaidrību rodas saistībā ar V/A “Civilās aviācijas aģentūra” 2007. gada 21. februārī izdoto “Lidotspējas daļas informatīvā biļetena Nr. 200-2007-1” piemērošanu. Šis biļetens nosaka kārtību kādā var tikt veikta “Lycoming” un “Teledyne Continental” dzinēju resursu pagarināšana un attiecas uz Latvijas Republikā reģistrētiem gaisa kuģiem, kas tiek izmantoti tikai nekomerciālos nolūkos.
Atbilstoši Eiropas Komisijas regulas Nr. 1321/2014 M.A.302(d)(i) apakšpunktam, izstrādājot tehniskās apkopes programmu, jāņem vērā kompetentās iestādes izdotās instrukcijas. AMC M.A.302(d)(2) nosaka, ka kompetentā iestāde šādas instrukcijas var izdot sekojošos gadījumos:
- kad nav tipa sertifikāta turētāja izdotas specifiskas rekomendācijas;
- lai piedāvātu alternatīvus risinājumus tipa sertifikāta turētāja rekomendācijām.
Izstrādājot gaisa kuģu tehniskās apkopes programmu, var tikt ņemtas vērā šīs rekomendācijas.
Tātad “Lidotspējas daļas informatīvā biļetena Nr. 200-2007-1” ir uzskatāms par kompetentās iestādes izdotu instrukciju atbilstoši M.A.302(d) apakšpunktam un var tikt piemērots gaisa kuģiem uz kuriem attiecas M.A.302(d).
Ieviešot jaunu apakšpunktu M.A.302(h) ELA1 gaisa kuģu, kurus neizmanto komerciālā darbībā, īpašniekiem ir dotas alternatīvas iespējas tehniskās apkopes programmā un M.A.302(d) tiek aizvietots ar M.A.302(h). Tas nozīmē, ka attiecībā uz gaisa kuģiem, kuru tehniskās apkopes programma ir balstīta uz “Minimum Inspection Programme” (M.A.302(i)), tiek piemēroti M.A.302(h)(2) pirmās daļas nosacījumi un (d) apakšpunkta nosacījumi nav piemērojami, tātad arī šis CAA informatīvais biļetens, jo šajā gadījumā, regula neparedz kompetento iestāžu instrukciju piemērošanu. Tādēļ šāds programmas nedrīkst saturēt atsauci uz šo dokumentu. Tas pats attiecas uz M.A.302(h)(4) apakšpunktā norādītajām tā saucamajām Šelf declared” programmām, kas jau tā paredz atkāpes no tipa sertifikāta turētāja rekomendācijām. Netiek ieviesti nekādi papildu ierobežojumi, taisni otrādi, īpašniekam ir tiesības pašam izvēlēties, kādas tipa sertifikāta turētāja rekomendācijas ievērot un kāds nē.
Bez tam gribu atzīmēt, ka M.A.302(d)(iii) paredz tiesības īpašniekam pašam noteikt alternatīvas vai papildus instrukcijas (analoģiskās kā CAA informatīvajam biļetenam).
Tādad, CAA informatīvais biļetens ir piemērojams gadījumos, kad tiek izmantots M.A.302(d)(i) apakšpunkts un īpašnieks nav izvēlējies citus alternatīvus līdzekļus.
M.A.302 nosaka, ka tehniskās apkopes programmā jāiekļauj obligātie norādījumi. Tie ietver sevī tos, kas norādīti tipa sertifikātā, Lidojumderīguma ierobežojumu sadaļas (Airworthiness Limitatios-ALI), kā arī Lidotspējas direktīvas (Airworthiness Directices- AD) (kuras var ietvert arī resursus). Citas tipa sertifikāta turētāja rekomendācijas netiek uzskatītas par obligātām, tai skaitā starpremontu resursu noteikšana.
Jautājums par dzinēju un komponentu sastāvdaļu starpremontu resursiem un tipa sertifikāta turētāju rekomendāciju piemērošanu, tiek izskatīts arī Eiropas aviācijas drošības aģentūrā (EASA). Bija mēģinājumi noteikt vienotas resursu pagarināšanas procedūras, taču dalībvalstis nevarēja atrast savstarpēji pieņemamu risinājumu. Kā kompromiss, tika pieņemta regula 2015/1088, kas deva iespēju gaisa kuģu īpašniekiem pašiem izlemt šo jautājumu, bez kompetento iestāžu iejaukšanās.
Informācija par EASA aktivitātēm ir pieejama šeit: https://www.easa.europa.eu/document-library/rulemaking-subjects/non-binding-guidance-tbo-intervals . Ar regulas 2015/1088 pieņemšanu, šī informācija vairs nav spēkā, bet var palīdzēt saprast problēmas būtību un veidu, kā tā tiek risināta.
Bez tam jautājumi par obligāto lidotspējas informāciju tiek risināti arī ICAO līmenī, iesaistoties tādām institūcijām kā EASA, ASV FAA, Transport Canada un citām.
Ceru, ka šī informācija Jums bija noderīga.